Műfaj született
Corrosion Of Conformity: Deliverance (Sony/Columbia, 1994, 54’20”)

Amikor a Nativity In Black Sabbath-tributeön debütált az újra új C.O.C. a Lord Of This World elképesztő feljátszásával, már lehetett tudni, hogy nagy dolgok készülnek odalenn, Raleighben. Amúgyis gyanús mozgások voltak a klasszikus déli államok közé tartozó észak-karolinai banda háza táján. Alig néhány évvel korábban vért izzadva kerestek a maradék alapítók (Woody Weatherman gitáros és Reed Mullin dobos) társakat az újrakezdéshez a több évnyi csönd után, mely első, zúzós, karcos hc-punk anyagaikat követte, s különösen az énekes poszt betöltése okozott nagy nehézséget nekik – míg végül kifogták a főnyereményt a pajeszos Karl Agell személyében. Most meg hipp-hopp híre jött, hogy egyszerűen nem jó az új dalokhoz. Ami azért nem semmi, mert bizonyítottan hatalmas torokról van szó – és mégis, kirúgták. Vele együtt tűnt el Paul Swisher, a Blindot felbőgőző basszer is, talán hogy újra előkerülhessen a helyén az alapító trió harmadik tagja, a mindig mérges Mike Dean. Az énekesi poszttal azonban megint ott álltak a majdnem semmiben. Azért csak majdnem, mert egyrészt Mike korábban, a banda egy egészen más korszakában sok nótát elrekesztett már, de nyilván komoly gondot okozott volna neki a Blind technikásabb, egészen más orgánumot és hangterjedelmet kívánó dalait énekelni pl. élőben, másrészt Pepper Keenan – szintén a Blind album előtt verbuvált, New Orleans-i fickó – a Vote with a Bullet feléneklésével szintén megmutatta, hogy jó a torka is, de elsősorban mégiscsak gitáros. Vacilláltak egy darabig, szóba került pár név, mint egy másik nagy New Orleans-i pofa, Kyle Thomas-é, végül mégis úgy látták jónak, ha a dalok zömét amúgyis jegyző Pepper előtt marad a mikrofon, egy kis besegítéssel. Így állt össze a klasszikusnak nevezett C.O.C. line-up – Pepper Keenan ének/gitár, Woody Weatherman gitár/háttérvokál, Mike Dean basszus/ének, Reed Mullin dob, s nem szabad megfeledkezni a már a Blind óta társtettes producerről, John Custerről sem –, amely három albumot rögzített, közte, elsőként a kilencvenes évek egyik legnagyobb hatású és legjelentősebb lemezét, az 1994. szeptember 27-én megjelent Deliverance-t - borítóján a mélynyomú lángol és füstöl és sárga, mint a nap, vagy mint egy nagy érett napraforgó, miközben alatta kígyók nyújtogatják a nyelvüket.

Az album talán legzseniálisabb tétele, a második nóta, az Albatross klippjét mindenesetre már mintha a későbbi szutyok/mocsár-sludge metal jellegzetes tájain forgatták volna: valami koszos, sáros, ingoványos roncstelepen, a faszik meg nagyon szőrösek hozzá, akár a zene maga. A nóta számomra a kilencvenes évek legemlékezetesebb refrén-riffjét hozta, de a koszos főriffre is azonnal felkapja az ember a fejét, amikor nyitányként kiröfög a hangszóróból egymagában. Nem különben ereje teljében mutatja a ’94-es C.O.C.-t a záró másfél perces jammelés is. Aztán a tökéletes Clean My Wounds: a nagyon laza Thin Lizzy-téma felturbózva a C.O.C. nyolcvanas-évekbeli zenei világával, a karcosabb HC-punkkal, amelynek egyetlen jobban érintett tétele az album első kislemeznótája, a Blind világával a többi nótánál valamelyest szorosabb kapcsolatot tartó Broken Man.

A Deliverance-nak nincs unalmas pillanata, minden nótája telitalálat, a hallgató csak kapkodja a fejét a megunhatatlan témák hallatán. A társaság ezt a lemezét már nem tudta überelni, szemükre is vetik sokszor, hogy hiányzik ez a féktelen életérzés, ez az összetéveszthetetlen íz, ez az invenció az újabb anyagaikról - már amíg voltak ilyenek (erről majd máskor). Mindenesetre a kilencvenes évek két alapművét fektették le, hiszen a Blind jelentőségű szintúgy a Deliveranceéhoz mérhető. Ez pedig, két abszolút zsenális, hibátlan album, csak nagyon keveseknek jött még össze rajtuk kívül a rocktörténelemben. A legtöbbek még egyet sem tudtak kikínlódni magukból. A Deliverance műfajteremtő, alapvető jelentőségű hanganyag, számos azóta jött remek banda fő inspirálója, de még az olyan, nagyobb nevű kortársakra is hatott, mint a Metallica – tanúskodik erről a nem túl szerencsés Load album kevés szerencsésebb tétele.
Nincs ezen mit ragozni tovább: remekmű!
A bejegyzés trackback címe:
https://sacreddesert.blog.hu/api/trackback/id/tr541869926
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
joshibarat · http://themotherroad.blog.hu/ 2010.03.26. 17:44:16
Azta szájonbaszott kurvaeget!Hát bakker,ez valami rohadtul kifejtős poszt lett,csak úgy jönnek a gondolatok,meg az infók belőled.És valami eszméletlen,hogy mennyire tisztán látod ezeket a régi hatásokat.Soxor gondolkodtam már amúgy,hogy milyen stílusjelzőt lehetne meghatározni rájuk?Southern?Sludge?Swamp?Stoner?
Talán mindegyik összevegyítve+egy kis blues.
A Blind albumot imádom,dehát gondolom azt már nézted az oldalamon,a Deliverance alap,az Am.vol.dealer a legbarátságosabb,az in the arms meg talán a legsúlyosabb.Hát a többivel nehezebben azonosulok,bár a hc-s korszakból vannak faszák.Ez meg egy istenség:www.youtube.com/watch?v=pXaWwRjg4ks
Talán mindegyik összevegyítve+egy kis blues.
A Blind albumot imádom,dehát gondolom azt már nézted az oldalamon,a Deliverance alap,az Am.vol.dealer a legbarátságosabb,az in the arms meg talán a legsúlyosabb.Hát a többivel nehezebben azonosulok,bár a hc-s korszakból vannak faszák.Ez meg egy istenség:www.youtube.com/watch?v=pXaWwRjg4ks
Nicodamien · http://stoner.blog.hu/ 2010.03.27. 12:23:49
Ma kerültem végre gépközelbe és kellemes meglepetést okozott ez az oldal. Nagyon örülök, hogy ilyen minőségi írásokat is lehet olvasni ebben a stílus(ok)ban. Csak így tovább. Szólj, ha bármiben segíthetek, bár inkább én fogok segítségre szorulni...(Minden tekinteben)
lowlander 2010.03.29. 04:32:56
@joshibarat: Köszönet!
Talán az egyik, amiért izgalmas ez a zene, épp ez a besorolhatatlanság - miközben persze nagyon is megbízhatóan hozzák, amit vársz. Minden lemezen képesek meglepetést okozni - pl. amit mondasz, a Stonebreaker - zseniális! És igen, nem tudnám megmondani, a Blindot, vagy a Deliverance-t hallgattam-e többet magam sem, a blogodban olvasottakat teljesen megértem. De nekem valahol a Deliverance-nál kezdődött a történet...
Talán az egyik, amiért izgalmas ez a zene, épp ez a besorolhatatlanság - miközben persze nagyon is megbízhatóan hozzák, amit vársz. Minden lemezen képesek meglepetést okozni - pl. amit mondasz, a Stonebreaker - zseniális! És igen, nem tudnám megmondani, a Blindot, vagy a Deliverance-t hallgattam-e többet magam sem, a blogodban olvasottakat teljesen megértem. De nekem valahol a Deliverance-nál kezdődött a történet...
lowlander 2010.03.29. 04:34:58
@Nicodamien: Köszönöm és örülök, hogy tetszik az oldal! Remélem, a folytatás is fog majd! A segítség pedig, ahogy írod, egyszer-másszor mindenkinek jól jön!